Det har inte blivit många inblickar i klassrumsarbetet det här året.
Men här ska ni få ett par bilder över det vi arbetar med i Svenska
nu under våren.
Vi kommer också att lägga en hel del tid till att prata, läsa och skriva
om konstnären Carl Larsson. Men det får bli ett eget inlägg.
Språk: Vi arbetar mad ordklasser, och hur olika ord böjs beroende på
om det är nutid, dåtid eller framtid som man pratar om.
En del ord är svåra, framförallt de där vokalen ändras;
krypa, kryper, kröp (inte krypte )
Vi har skrivit berättelser och sagor.
Just den saga som det arbetas med på fotot hade en given titel
som alla skrev utifrån. "Sagan om en liten mus".
Det vi arbetar med då vi skriver den här typen av texter är att
få med en inledning, en tydlig handling samt ett avslut.
Vi har pratat en hel del om vad som bör finnas med, i till exempel
en inledning.
Självklart arbetar vi också stenhårt med att vanliga ord ska stavas
rätt, och att meningar har stor bokstav och punkt.
Många sagor om möss blir det.
Vi arbetar också i olika material med läsförståelse. Texterna
som klassen läser är av varierande svårighetsgrad, så att alla läser
texter på en lagom svår nivå. Till texterna hör frågor, så at man får
möjlighet att gång på gång visa att man förstår det man läser.
Vi övar också på att skriva instruktioner. En del instruktioner
är enkla uppgifter där det mycket tydligt ska framgå hur man
till exempel borstar tänderna, eller brer en macka.
Andra uppgifter innebär att kunna läsa en eller ett par meningar
som innehåller mer än en instruktion per mening.
Vi jobbar också med att skapa egna spel, där tydliga instruktioner
ska ingå i reglerna.
När alla är klara med sina spel, har jag utlovat en speldag, för att
pröva varandras olika spel. Men det blir framåt vårkanten
misstänker jag.
/Marit
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar