Under vårterminen har vi lagt mycket fokus på tallinjer, talmönster,
mönster och skriftliga räknemetoder.
De momenten har fått stort utrymme och alla har arbetat med detta
utifrån egna arbetsscheman. På det viset har man själv stor möjlighet
att välja och variera sina uppgifter.
Vi jobbar också en hel del med problemlösning för att lära hur man
hittar och väljer lämpliga, fungerande strategier.
Förra veckan fick klassen följande uppgift att lösa.
Inledningsvis arbetade man på egen hand, för att alla ska få möjlighet att
komma igång med någon tanke om hur man kan gå till väga. Därefter
arbetade eleverna två och två. Då får alla utrymme för att utveckla förmågor
som: samtala, diskutera, resonera och argumentera.
Problemet :
En kamel kan dricka 200 liter vatten på en gång.
Ett glas rymmer 2 deciliter.
Blir kamelen "otörstig" om alla barn i din skola ger
kamelen ett glas vatten var?
Jag delar med mig av bilder från ett par "partyplaneringslektioner".
Uppgiften har varit att ta reda på hur många människor som kan
bjudas på ett party beroende på vilken dukning, av 3 givna förslag,
som man använder.
Det har ritats, räknats och gjorts tabeller och tal.
När alla blivit helt klara med momenten, ska vi arbeta vidare med
partyplaneringen. Nya problem alltså, men samma party.
Ser ni förresten vilka fina gardiner vi äntligen fått?
:-)
/Marit
.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar