fredag 11 november 2016

Veckans inlägg

Hej i snölandskapet!
Idag sitter jag och funderar på vad jag ska skriva till er egentligen...inga svårigheter kommer jag på :O)

Vi har i veckan börjat prata om religionskunskap på SO:n. Vi inledde med ett ämne som kallas ETIK. Vad är etik? frågade jag eleverna och de fick fundera en stund. När vi läst ett stycke i en bok förstod alla att det handlade om hur vi ska vara/är mot varandra. Ett alltid brinnande ämne att diskutera kring. Många tänker olika i olika situationer vilket gör att diskussionerna blir väldigt intressanta.
Efter en lång diskussion kring lögner (vita lögner) landade vi i att diskutera hur vi är mot varandra och hur vi gör när vi ser/hör någon göra/säga något elakt till någon. Alla tyckte att man skulle hjälpa den utsatta att säga ifrån, säga att personen som sa något elakt gjorde fel. Vi sa att vi skulle ha det som en liten läxa den här veckan. Jag lyfter upp det varje dag så att eleverna påminns om det och vi kan samtala om det. Jag har faktiskt redan sett fler goda exempel på elever som stöttat på rätt sätt.

I matematiken har vi pratat om vad som händer då man multiplicerar med 10, 100 eller 1000. Eleverna tyckte det var ganska lätt att förstå (just då iaf) så vi multiplicerade även decimaltal med 10 eller 100. Fortsättning följer med division med nämnaren 10 eller 100.
Vi avslutade veckans matematik med stationsmatte i 4 grupper. Här intill kan ni se en bild från en av stationerna.


Läxor till v. 46
måndag - engelska
tisdag - SO. Etik (tänka på att stötta)
torsdag - svenska

Framåtblick
7/12 - Studiedag (fritids öppet)
13/12 - Luciafirande (återkommer med mer info)
21/12 - Sista skoldagen (Avslut vanlig tid på em)

Ha en bra helg!
/Ella

Inga kommentarer: