lördag 29 augusti 2015

Veckobrev inför v. 36

Hejsan på er i solskenet!

Just nu sitter jag ute i min brassestol och lapar i mig sol och skriver ett litet veckobrev till er.
Veckan som gått har varit regnig, varm och lite prövande. Prövande på det sätt att vi känt efter hur schemat fungerar i praktiken och vi hjälper varandra till rätt klassrum, beroende på vilket ämne som vi har på schemat. Alla är så hjälpsamma och det har faktiskt fungerat riktigt bra.

Det är många nya arbetsområden som startats denna vecka och i matematik satsar vi på tallinjen och att kunna laborera med den, ha den som stöd vid uträkningar och även få förståelse för vad som finns mellan 0 och 1. Det innebär decimaltals- och bråktalsarbete om några veckor. Det är härligt att se när eleverna verkligen börjar få förståelse för detta.

I so:n har vi startat arbetet med geografi - Norden. Vi utgår från Geografens testamente, som finns på ur.se, och arbetar därifrån mot kursplanens kunskapskrav. Det är jättespännande!!! Hela serien är helt suverän. Den skapar lust att lära.
Vi kommer även diskutera värdegrundsfrågor, normer och värden. Vi påbörjade detta och oj, oj, oj vad intressant...Vad är en norm? Vem/vilka styr över normerna i samhället? Vad är det att vara normbrytande? Hur uppkommer normer? Prata gärna om det där hemma. Ett mycket intressant ämne att höra barns tankar och funderingar.

Vecka 36
Jag är ledig på måndagen och på elevernas engelska kommer jag att ersättas av Inga-Maj. I övrigt flyter deras dag på som vanligt.
onsdagen kommer eleverna att ha orientering på schemat och de håller till på skolan. De ska inte ta sig till Sälenhallen på morgonen utan de går direkt till skolan.

Läxor v. 36
Svenska - se bifogad fil i mailet.

Framåtblick
11/9 - Skolfotografering på eftermiddagen kl. 12:30.
10/9 - Föräldramöte 18:30 - 20:00. (Samling i matsalen kl. 18:30. Sedan går vi till resp. klassrum.)
V.38 - Utvecklingssamtalen drar igång. (Jag och Karin Ö. kommer att ha klass 5.)
12/10 - Studiedag (Eleverna är lediga.)

/Ella :O)

Inga kommentarer: